A mióma természetes úton történő gyógyítása

Szója és hormonális problémák

4

Hogyan hat hormonrendszerünk működésére a szója?

Ebben a cikkben néhány szójával kapcsolatos gondolatot szeretnék megosztani, hiszen nehéz a szója egészségünkre gyakorolt hatásával kapcsolatban eligazodni. Egyes írások egymásnak ellentmondó tényeket tartalmaznak.Azt általában tudjuk, hogy az egyik legszélesebb körben használt élelmiszeripari adalékanyag a szója.

A szójalecitin (E322) felhasználása

Szójából készített fagyi
Szójából készített fagyi

A szójalecitin az E322 jelzésű adalékanyag megtalálható fagylaltban, joghurtban, margarinban, “egészséges” italokban, húspótlókban, édességben, babatápszerben, pékáruban, gabonapelyhekben.

Szójalisztet használnak a kenyérkészítéshez, szójaolaj van a margarinban. Nem is gondolnád, hogy amikor húst eszünk, sokszor szójával táplált állat húsa kerül a tányérunkra.

A szója másik feldolgozott típusa a proteinizolátum, amely a feldolgozott élelmiszerek 60 %-ban benne van. Ez is azt jelenti, hogy mindennap eszünk szóját, anélkül hogy tudnánk róla. Ezek a szójából készült anyagok nem feltétlenül tartoznak az egészséges táplálkozáshoz. Az ellentmondásos híre miatt a szója élettani hatásának kérdéséről több országban folynak kutatások. Igazából a szója sem többet, sem kevesebbet nem jelent egy átlagos élelmiszernél, mivel vannak kifejezetten előnyös és előnytelen tulajdonságai. A szóját néhány évtizede nem tartották emberi fogyasztásra alkalmasnak, mivel nagy a toxintartalma, krónikus aminosav hiányt válthat ki. A kínaiak erjesztés után kezdték el használni táplálkozási célra, sokáig csak kiegészítő táplálékként szerepelt.

A szója mint fitoösztrogén jótékony hatása

Szedésre megérett szója
Szedésre érett szója

Egyes vélemények szerint a szója, mint fitoösztrogén hormonális hatását alacsonynak tartják, mivel nagy mennyiségben szóját fogyasztó népeknél (Kína, Japán) nem tapasztalták az endokrin rendszer (belső elválasztású mirigyek) zavarát és negatív hatásait a szaporodási képességre. Kutatások alapján valószínűsítik, hogy a szója a menopauza tüneteit enyhíti, a csontritkulást gátolja, az ereket védi, bizonyos rákos betegségek kialakulását gátolja (prosztatarák, mellrák). De ezeket a kutatási eredményeket sokan mégis vitatják.

 

Mi az eltérő kutatási eredmények oka?

Ennek egyik oka lehet, hogy a szója hatása saját anyagcseretermékein keresztül  érvényesül. (Az izoflavonok hatásukat metabolitjaikon keresztül fejtik ki.) Ezért feltételezik, hogy a belekben kisebb-nagyobb arányban előállított eqoul miatt az emberekre a szójafogyasztásnak más-más hatása van. Az egyes népek eltérő bélflórája magyarázatot adhat a kontinensenként eltérő kutatási eredményekre.  Azt tudjuk, hogy a legtöbb ázsiai nép bélflórája nem tudja feldolgozni a tej -és tejtermékeket.

Kínában jártamkor igen csodálkoztam, hogy sajtot csak gyógyszertári adagban lehet kapni, tejet maximum 1-2 dl-es kiszerelésben. Azt is nagyon kellett keresni. Étteremben, szállodai reggelinél a tejtermék ismeretlen fogalom. Maximum külön kérheted. Kínai vendégeket fogadó itthoni éttermekben pedig köztudott, hogy a sajtos, tejszínes, tejfölös ételeket a kínaiak nem tudják megenni. Kínai ismerősömön pedig azért csodálkoztam, mert társaságban mindenki borozgatott, ő pedig sem pálinkát, sem bort nem ivott. Azt mondta, a kínaiak szervezete nem tudja lebontani az alkoholt. Saját tapasztalatom szerint is lehet abban valami, hogy az ázsiai emberek emésztőrendszere másképpen működik.

 

A szójafogyasztás előnye

A szója energiatartalma és rosttartalma nagy, a szója kifejezetten laktató.

Szójabab
A szójabab a hüvelyesek csoportjába tartozó növény, kívülről hasonlít a borsóhoz

A növények közül a szója fehérjetartalma az egyik legmagasabb, 34-42 %. A szója nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, magnéziumot, E-vitamint, karotint, B1, B2, B6 vitamint.

(A legtöbb helyen azt olvastam, hogy a szója nem tartalmaz a vas felszívódásához szükséges B12 vitamint. Máshol pedig pont azt olvastam, hogy tartalmaz. Kinek van igaza?)

Te tudod mi az igazság?  Írd meg! Az állati eredetű fehérjék után a szója tartalmazza a legkedvezőbb összetételben a szervezetünk számára szükséges aminosavakat. Alacsony azonban a vastartalma, emiatt nem pótolhatja teljes mértékben a húsfogyasztást. A szója erősíti a csontjainkat, védi a szív és érrendszert. A szója nagy mennyiségben tartalmaz fito-ösztrogéneket. A szója anyagának felépítése a női nemi hormonokéhoz az ösztrogénhez hasonló.

(Kérdés, hogy ez a Te esetedben hasznos vagy káros? Egyéni tényezők is szerepet játszanak a megítélésben.) A tofu és más szójából készült ételek gátolják bizonyos nemi hormonokkal összefüggésben lévő rákos megbetegedések gyakoriságát (mellrák, prosztatarák) Ugyanakkor ma még nem zárható ki a hormonérzékeny rákos sejtek növekedésére gyakorolt serkentő hatása sem.

A szójafogyasztás hátránya

Alacsony a vastartalma. Kevés benne az esszenciális aminosav.  Ezeket az anyagokat növényi étrend esetén általában pótolni kell.

Szója a piacon Kínában
A kínai piacokon szójababot is tudsz vásárolni

Vérszegénységben szenvedőknek ezért nem javasolt. Találhatók benne fehérjeemésztést gátló anyagok és vörösvérsejteket összetapasztó, vérrögképző anyagok. Toxikus hatású iso-flavonokat tartalmaz. Nagy mennyiségű zsírsavat halmoz fel a májban, hasnyálmirigy működést teljesen megnehezíti. A szója többféle antivitamint tartalmaz amely kifejezetten akadályozza a tápanyagok felszívódását, mint a kalcium, magnézium, réz, mangán, vas és cink. Erről olvasd el a Szójatermékek egészségkárosító hatásai cikket.

A szójában olyan szénhidrátok találhatók amelyek gázképződést, haspuffadást eredményeznek.

Egy szóval jellemezve a szójabab és szójaliszt ezen tulajdonságát: szója = gáz.

A szója és termékei emésztés után savas kémhatást hoznak létre a szervezetben. Vannak kifejezetten szója allergiában, emésztőenzim vagy hasnyálmirigy problémában szenvedők. Nekik nem ajánlott a szójafogyasztás. A hasnyálmirigy és pajzsmirigy működésére kedvezőtlen hatású.

 

Egy másik vélemény

Vannak olyan szakértők, akik szerint a szója nem véd a csontritkulás ellen, sőt akadályozza azt, mivel gátolja a kalcium felszívódását, így D vitamin hiányt kelt. Egyes helyeken azt olvasni róla, hogy rákkeltő és tönkreteszi a pajzsmirigy működését, mivel az ösztrogén szintet emeli, a progeszteron szintet pedig csökkenti. A pajzsmirigy megfelelő működéséhez pedig progeszteron szükséges.

 

Két kísérlet

Egy híres toxikológus, Dr. Mike Fitzpatrick papagájokon végzett szójával kapcsolatos kísérletet. Dr. Fitzpatrick arra a megállapításra jutott, hogy a szóját fogyasztó madaraknál megnőtt a rák, fehérvérűség, meddőség, viselkedészavarok esélye, a papagájok immunrendszere legyengült. Az egyik amerikai szakfolyóiratban megjelent cikk szerint a szója alapú tápszerrel etetett csecsemők keringési rendszerében a természetesen termelődő ösztrogénhormon mennyisége 13.000-22.000-el magasabb volt, mint a tehéntejjel etetett csecsemők esetében.

 

Szójaolaj

A szójaolaj fontos összetevője a lecitin nevű vegyület. A lecitin erősíti az idegrendszert,  javítja a koncentráló képességet, javítja a májfunkciót, emellett koleszterinszint és vérnyomáscsökkentő hatású.

 

Szójatej

Az anyatejhez képest, 22-szer több, alig emészthető fehérjét, 5,5-szer több szénhidrátot, 1,75-ször több foszfort, 4-szer több kénszármazékot tartalmaz, amely egyértelműen savasító.

Melyek az egészséges és melyek az egészségtelen szója termékek?

Szójaültetvény Németországban
Szójaültetvény Németországban

Káros anyagok szempontjából nem mindegy, hogy a szóját hogyan dolgozzák fel. A szójabab fermentálása után számos káros hatás megszűnik. Ezért bizonyos szójatermékek egészségesek lehetnek, ilyen a tempeh, miso, natto, tofu. A nem fermentált szójatermékek a szójatej már kevésbé egészséges. A fotó egy németországi öko-gazdaságban készült, mivel az itt termesztett szója kiváló alapanyag a öko-élelmiszer ipar számára.

A világ szójatermelésének ma már 90 %-ka génkezelt

Michael Harris biotechnológus szerint a legnagyobb baj, ha a szójabab erjesztetlen. (nem fermentált). Mert ilyenkor a szójában található természetes hormonszerű vegyületek ösztrogén hatásúak, daganatkeltőek lehetnek. Sőt a nem fermentált génkezelt szójatermékek még az IQ-t is hátrányosan érintik, egyenesen butítanak. Michael Harris biotechnológus több génkezelt élelmiszer előállításával is foglalkozott, s számos gyógyszeripari céget vezetett. Harris véleménye szerint ma elég nehéz a világon bio szóját találni.

Szójafogyasztás Ázsiában

Japánban és általában Ázsiában kevesebb a mell, méh és prosztatatrák – tudtad? Sokkal több viszont a nyelőcső, gyomor, hasnyálmirigy és pajzsmirigyrák. Az állatkísérletek szerint pont ezek azok a szervek, amelyeket a legjobban terhel a szójafogyasztás.

 

Génmanipulált, vagy ökogazdálkodásból származó szója?
Szójatermesztés Brazíliában az esőerdők rovására
Szójatermesztés Brazíliában az esőerdők rovására

Az ázsiai országok mellett az elmúlt évtizedekben a latin-amerikai országokban, köztük Brazíliában igen elterjedt lett a szójatermesztés. Az ábrán zöld szín a szójatermesztés növekedését, a barna az esőerdők pusztulását jelzi.

Sajnos sokszor az esőerdők elpusztításával nyernek szabad területet a szója ültetvények számára. A világban elterjedt a GM, vagyis a génmanipulált szója termesztés. GM = jobb terméseredmények és betegségekkel szemben ellenállóbb növények. Az EU-ban tilos a génmanipulált mezőgazdasági termékek, köztük a szója forgalmazása.  A GM termékeknek nagy valószínűséggel egészséget károsító hatásuk van.

Az EU-ban a biotermékek térhódításával együtt Németország több területén is ökogazdálkodásban termesztett szója ültetvényeket találunk. Az “öko”, “bio” jelzéssel ellátott szója termékek fogyasztásával jóval kisebb a káros ösztrogén hatása.

Na, okosabb lettél? Hát……….. Óriási ellentmondásokat találtam a szója-fogyasztás és hormonális problémák összefüggésével kapcsolatban.

A szójával kapcsolatban mindenképpen kérdezd meg kezelőorvosodat.

Egyes vélemények szerint

  • a szója magas ösztrogén és fehérjetartalma
  • vashiányvérszegénység kialakulását elősegítő hatása
  • a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását gátló, toxikus hatása miatt

hatása ellentmondásos.

Az oldal plusz információval kiegészítve: 2016. január 29.-én

 

Forrás:

http://www.natursziget.com/egeszseg/20060228szoja

http://www.tenyek-tevhitek.hu/szoja-felejtsuk-el-vegleg.html

http://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/3483/mennyire-egeszseges-a-szoja

http://www.vital.hu/themes/health/hormonszoja2.htm

Zöldújság  XII. évfolyam 2015/12. szám – Ezt nem ennék meg a szakemberek!

4 hozzászólás
  1. Piri mama megjegyzése

    Nagyon érdemes nagyobb mennyiségű lecitint fogyasztani szerintem 🙂 Sokkal aktívabb és fittebb tőle az ember, főleg hogy általában olyan ételben található amely nem “lassít” le, nincs tele szénhidráttal (lásd tojás stb 🙂 )

    1. Cserháti Gabi megjegyzése

      Köszönjük Piri mama! Attól függ melyik lecitin! Saját tapasztalatom alapján már csak a fermentált szójatermékeket “preferálom”. (bocs, kicsit fellengzősen hangzik, nem annak szánom) Gabi

  2. emma megjegyzése

    jó ez a cikk. elég sok mindent megtudtam a szójáról.
    ezt nem is tudtam hogy káros is lehet. vannak benne vitaminok
    az igaz de nem kell állandóan csak ezt enni.vannak olyan ismerőseim aki csak ezt eszik örökké.
    szerintem ez nem jó.

  3. Andi megjegyzése

    Tejérzékeny társaim, most itt a lehetőség tündökölni! A facebook.com/mindentaszojarol oldal, amit már jól ismerhetünk szójás tartalmáról, megint egyedi játékkal rukkolt elő. A JOYA ARCA nevű játékban bárki lehet a JOYA print reklámok arca, (ami persze nem kötelező) és nyerhet mellé egyedi portfólió fotózást. Aki pedig csak jelen van a közösségben, szavazatával nyerhet egyedi összeállítású szójacsomagot saját maga és családja számára, amiből 5db-ot sorsol a szervező. Gondoltam szólok 🙂

Írjon választ!

Emailcíme mások számára nem látható

12 − 6 =

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás