Inzulinrezisztencia mint a mióma társbetegsége

inzulinrezisztencia
0

Közösségünkben sokan számolnak be mióma mellett inzulinrezisztenciáról, ösztrogén dominancia képében mutatkozó hormonegyensúly problémáról, pajzsmirigy betegségről. Szerintem már kisebb mióma-nál érdemes társbetegségekre is gondolni. A mióma társbetegségeinek kivizsgálása érdekében keress fel egy jó szülész-nőgyógyász endokrinológust vagy  dietetikust.

Bizonyára Te is tudod, az inzulinrezisztencia a 2. típusú cukorbetegség előszobája azzal a különbséggel hogy az IR-ből ki lehet gyógyulni a cukorbetegségből nem.

Inzulinrezisztencia kihat a hormonműködésre

Az inzulin magas szintje a hormonháztartás (progeszteron, ösztrogén) befolyásolásán keresztül hat a női nemi szervek működésére. Az inzulinrezisztencia, pajzsmirigy betegségek és a nőgyógyászati problémák “jó barátok”. Sajnos a betegségeket a szakemberek mégis külön-külön kezelik. A jó hír az, hogy az inzulinrezisztenciát táplálkozással és mozgással jól karban lehet tartani. Az életmódváltást követően fél év egy év elteltével javul a beteg állapota, nyolcvan százalék eséllyel kezelhető eredményesen az inzulinrezisztencia.

Hogyan bizonyosodhatsz meg az inzulinrezisztenciáról?

Az inzulinrezisztencia diagnózisát nehezíti, hogy a tünetek nem specifikusak. A vizsgálat cukorterheléses vérvétellel történik. Eredményként az orvos két grafikont kap: az egyik a cukorszintet, a másik az inzulinszintet mutatja. Ebből az úgynevezett HOMA-index alapján tudja meghatározni az orvos hogy a páciens inzulinrezisztens-e.

Hölgyek a mióma és inzulinrezisztencia tünetek feltűnő hasonlóságáról számolnak be, például:

Melyek a mióma és az inzulinrezisztencia közös tünetei?
  • menstruációs zavarok
  • túlsúly
  • hason és csípőn megjelenő zsírpárnák
  • fáradékonyság
  • belső nyugtalanság
  • depresszió
Melyek a mióma és inzulinrezisztencia hajlamosító tényezői?
  • félkész, tartósító anyagokat, ízfokozót tartalmazó ételek
  • tápanyagok hiánya a szervezetben
  • anyagcsere zavarok
  • pajzsmirigy alulműködés
  • D-vitamin hiány
  • ülő életmód
  • mozgáshiány
  • érzelmi és munkahelyi stressz
  • rendszeres gyógyszerfogyasztás
Közösségünkben sokan számolnak be mióma mellett inzulinrezisztenciáról, ösztrogén dominancia képében mutatkozó hormonegyensúly problémáról, pajzsmirigy alulműködésről. A hasi zsírpárnák, az “alma” típusú hízás az inzulinrezisztencia egyik tünete lehet. Fotó: pixabay.com

Mióma és inzulinrezisztencia életmódbeli kezelése

Melyek az életmódváltás fő irányai?

Általánosságban ajánlatos kerülni az ultrafeldolgozott élelmiszereket. Mellőzni kell a cukrot, fehér lisztet, glutént tartalmazó gabona-féléket. A tej legyen minimális . Maradhatnak a fermentált tejtermékek, ha valaki nem érzékeny a tejcukorra, tejfehérjére. Ez is módjával fogyasztható, mert a nagyipari termelés során rengeteg mesterséges HORMON és antibiotikum kerül a tehéntejbe. Ezért kerülendő pláne hormon egyensúlytalanság esetén.

A húsról nem szabad egy az egyben lemondani, hiszen pótolhatatlan fehérjéket, vitaminokat, más tápanyagokat tartalmaz. A hús jó minőségű, megbízható forrásból származó legyen.  Legyen minél kevesebb felvágott, szalámi, virsli-féle az étrendedben (hacsak nem szabadon nevelt állattól származik és adalékanyag mentes). Ajánlatos időnként kollagént tartalmazó részt (csontos húsból, csirkelábból készült leves) és belsőséget (máj), tenger gyümölcseit is enni a bio színhús mellett. Létfontosságú a megbízható minőségű Omega-3 zsírsavak bevitele, hacsak nem fogyasztasz két naponta higanymentes tengeri herkentyűket. Fontos a megfelelő mikro tápanyagok bevitele természetes formában mint a D3, K1 vitaminok, magnézium, A-vitamin, cink, szelén, jód,  és a tápanyagok biológiai hasznosulása miatt legalább ennyire fontos a bélflóra egészségének helyreállítása.

Ősszel őszi zöldségek, gyümölcsök mint naspolya, kökény, cékla, sütőtök, gyökérzöldségek legyen az étlapon

Tavasszal  pedig a tavaszi zöldségek, gyümölcsök, idény gyógynövények mint retek-félék, hónapos retek, pitypangból, csalánból készült ételek fogyasztása ajánlott.

Az IR diétában kívánatos  mindig a friss szezonális, vegyszermentes alapanyagokból, tápanyagban gazdag, minimál glutén-mentes gabonából sütött kenyér-féle, vagy kenyér helyett gyökér zöldségek, zöld leveles növényekből készült ételek fogyasztása.  Inzulinrezisztenciánál is fontos a máj tehermentesítése, mert a máj szűri át a káros anyagokat és a hormonok egy részét. Ezért ha a máj leterhelt, mióma mellé automatikusan társulhat az inzulinrezisztencia és ösztrogéndominancia. Számolni kell még a xeno-ösztrogénként működő vegyszerek káros hatásával, amelyek a többi bevitt ösztrogénnel együtt hosszú távon borítják fel a hormonok kényes egyensúlyát.

A táplálkozás az életmódváltás egy része, a stresszkezelés, az alvás szintén fontos szerepet töltenek be. Úgy gondolom, hogy nem a gyógyszerek (prediabétesz kezelésére fejlesztett metformin) és a kívülről bevitt hormonok fogják elhozni a megoldást. Egy USA-ban vizsgált Diabétesz Prevenciós Program tapasztalata szerint a testmozgás és a diéta a metformin kezeléshez képest közel kétszer olyan hatékony eredményt nyújtott.
Szervezetünket kell hozzá segíteni ahhoz, hogy helyreállítsa az egyensúlyt.

Inzulinrezisztencia korábbi megítélése

Az inzulinrezisztenciáról sokáig azt hitték, hogy degeneratív (visszafordíthatatlan) állapot. Korábban az a nézet uralkodott, hogy az IR oka is főleg a genetika és nincs mit tenni az IR szerencse kérdése. Az inzulinrezisztenciát nem vették figyelembe a meddőségi vizsgálatoknál. Az inzulinrezisztencia alapja a legtöbb civilizációs betegségnek és az egyre több fiatalt érintő meddőségnek. Talán ezért is nőtt meg a lombik kezelések száma.
A mióma, inzulinrezisztencia tartós eredményt nyújtó kezelésében a szervezet öngyógyító folyamatainak összehangolt munkája szükséges.

Forrás:

https://www.endokrinkozpont.hu/inzulinrezisztencia  

https://www.hazipatika.com/betegsegek_a_z/inzulinrezisztencia

6 elterjedt tévhit az inzulinrezisztencia körül

https://www.webbeteg.hu/cikkek/cukorbetegseg/4021/inzulinrezisztencia-a-szenhidrat-haztartas-zavarai

https://hu.wikipedia.org/wiki/Inzulinrezisztencia  

https://labs.selfdecode.com/blog/homa-ir/  

https://www.cdc.gov/diabetes/prevention/index.html  

https://ogyei.gov.hu/metformin_

 

Írjon választ!

Emailcíme mások számára nem látható

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás